Van noord naar zuid - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Helma Krapels - WaarBenJij.nu Van noord naar zuid - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Helma Krapels - WaarBenJij.nu

Van noord naar zuid

Door: helmakrapels

Blijf op de hoogte en volg Helma

07 Maart 2012 | Vietnam, Hanoi

De afgelopen weken hebben Minke en ik heel wat afgereisd. Nadat we de 14 februari in Hanoi zijn aangekomen zijn we in Ninh Binh, Vinh, Hue, Danang, Hoi An geweest en uiteindelijk aangekomen in Nha Trang. Dit klinkt als een hele opsomming maar we beginnen het reizen echt onder de knie te krijgen en raken zelfs verveeld als we ergens lenger dan 3 nachten zijn.

Ondanks dat we al over de kou in noord Vietnam hadden gehoord, was het voor ons bij aankomst in Hanoi toch even schrikken. Met het idee dat het allemaal wel mee zou vallen, was de verandering van 35 naar 15 graden iets groter dan gedacht. Omdat hier in Vietnam al het leven op straat is, niemand verwarming heeft, alle deuren altijd open staan en wij natuurlijk alleen maar zomerkleding bij ons hebben, was het beter om niet stil te zitten. In een fanatiek tempo hebben we alle sightseeing in en om Hanoi bezocht. Het mooiste van Vietnam is eigenlijk het leven op straat. Het stikt hier van de scooters! Het is dan ook gebruikelijk om hier alles op te vervoeren. Met 6 mensen op een scooter, een dood of levend varken, 12 levende kippen, 1000 eieren, het kan allemaal. Ook kan je op straat vers vlees en vis kopen. Uit een bak met levende vissen kan je dan zelfs kiezen welke je wilt kopen, levend of dood. Als je hem liever dood hebt, wordt de vis coor je neus op een boomstammetje in mootjes gehakt. ik vind het altijd en smakelijke gedachten dat dit op straat klaargemaakte vlees en vis in mijn noedelsoep belandt.

Nadat we van Hanoi naar Ninh Binh naar Vinh n Hue waren kwamen, werd het weer iets warmer. We begonnen dan ook terrasjes weer te waarderen. Ne een bezoek aan de oude stad in Hue door naar Hoi An. Hoi An is een erg mooie stad. In het oude centrum zijn alle gebouwen nog in de oude stijlin vrolijke kleuren gebouwd. Als je er door heen loopt heeft het iets weg van een museum. Wel een druk museum want in deze stad waren we natuurlijk 1 van de velen toeristen. ' s Avonds hebben alle huizen lampionen hangen en is ook de brug verlicht. Een prachtig gezicht! Omdat Hoi An de stad van de kleermakers is konden wij het natuurlijk niet laten om een galajurkje op maat te laten maken.

Na dit zijn we met een slaapbus met echte stapelbedden erin, naar Nha Trang gereisd. Nu zitten we in een heerlijk beachstad en genieten we van het mooie strand. Nog een paar weekjes Vietnam te gaan en dan op naar Cambodja!

• 07 Maart 2012 - 13:22

Ans:

Jullie hebben het heel leuk volgens mij. Nog bedankt voor de kaart van jullie. Maak je veel foto's?
    groetjes Ans

• 07 Maart 2012 - 14:46

Anke:

Klinkt super allemaal! Heel veel plezier nog!

• 07 Maart 2012 - 15:33

Marit:

Jeej! Het klinkt alsof er in 5 jaar niks veranderd is daar:) Veel plezier nog in Vietnam, en ga vooral naar Dalat: dan is het net alsof je in een Alpendorpje bent beland:)

• 07 Maart 2012 - 16:18

Esther:

Ladies,
    Top verhaal. Geniet ervan!!

x

• 07 Maart 2012 - 17:26

LLEF:

Hoi Meiden ,Wat klinkt dat allemaal weer goed , hier regent lekker en de sneeuwklokjes zijn boven de grond. Het is hier ook frisjes , Ado wil niet meer winnen Ajax is ingemaakt dooor Twente .Zaterdag gaan we lekker met je mams naar de Wizz waar Lex in meespeelt .We hebben ook al een afspraak met Thecla om alle verhalen en foto te bekijken. Zo.n bus met stapelbedden is ook een goed idee . Slaap je dan in je eigen slaapzak of ????
    Ben benieuwd naar je gala jurk .
    Bedankt voor de kaart xxxxx
    llef

• 07 Maart 2012 - 17:52

Jeanette:

Ja, ja, dat straatleven in Hanoi. Je kijkt inderdaad uren je ogen uit. Jammer dat het voor een terrasje te koud was.
    Klinkt allemaal heel erg leuk, ben benieuwd naar je volgende verhaal

• 08 Maart 2012 - 08:58

Marlies:

Klinkt top, geniet ervan!
    Liefs

• 12 Maart 2012 - 20:52

Marian En Guus:

Hoi Helma
    dat je het koud noemt zeg 15 graden. Ik was voor mijn werk ergens waar het 30 graden was en toen ik terug kwam begonnen ze over de elfsteden tocht te praten. Das dan pas echt koud toch..... Maar het belangrijkste is dat jullie plezier hebben en natuurlijk veel zien. Ik hoop dat je betere kookles krijgt dan je zus want die had daar geloof ik alleen maar zwarte pannen. Ze heeft wel gezegd dat ze voor ons thais wil koken aaiii aaiiii gelukkig hebben de pannen hier een anti aanbaklaag.
    Hou alles heel en geniet ervan samen met Minke en anderen die je tegenkomt.
    Groetjes Marian en Guus